Hallux valgus correctie (Lapidus techniek)

Inleiding

De scheefstand van de grote teen naar buiten, waardoor een knobbel ontstaat aan de binnenzijde van de voorvoet, wordt aangeduid met de diagnose Hallux valgus.

Algemene informatie zoals de oorzaak, de symptomen en de verschillende conservatieve en operatieve behandelingen van hallux valgus kunt u terugvinden in de folder hallux valgus. Deze folder verschaft informatie over de chirurgische correctie van ernstige hallux valgus volgens Lapidus techniek.

Lapidus techniek voor correctie hallux valgus

Bij een ernstige vorm van hallux valgus is er meestal sprake van een deviatie van het eerste middenvoetsbeen naar binnen, echter de grote teen zelf wijst naar buiten.

Dit zorg voor o.a. een brede voorvoet. In dit geval spreekt men over een relatief grote hoek tussen de eerste en de tweede middenvoetsbeentjes welke wordt aangeduid als IMA of intermetatarsale hoek.

Hallux valgus met grote intermetatarsale hoek

Hallux valgus met een grote intermetatarsale hoek

Bij een Lapidus techniek wordt het gewricht tussen de voetwortel en het middenvoetsbeen vastgezet op zo’n manier dat de stand van het eerste middenvoetsbeentje gecorrigeerd wordt. Het eerste middenvoetsgewricht wordt vastgezet middels een kleine plaat en aantal schroeven. Hiervoor maken wij een sneetje aan de bovenkant van het eerste middenvoet gewricht. Met de Lapidus techniek wordt de voorvoet smaller. De plaat en schroeven kunnen altijd blijven zitten en hoeven niet verwijderd te worden. De Lapidus techniek is ook een gangbare methode voor de behandeling van artrose of hypermobiliteit van het eerste middenvoetgewricht.

Verder wordt de knobbel verwijderd en de grote teen nauwkeurig recht gemaakt via een bijkomend mini sneetje ter hoogte van de knobbel. Dit gedeelte van de operatie wordt uitgevoerd middels MIS (Minimally Invasive Surgery) techniek. Aan het eind van de operatie krijgt patiënt een open onderbeengips.

Forse hallux valgus met een grote intermetatarsale hoek

Rontgenfoto patient met hallux valgus voor de operatie

Röntgenfoto hallux valgus voor de operatie

Hallux valgus correctie rechts volgens Lapidus techniek

Röntgenfoto na hallux valgus correctie volgens Lapidus techniek

Nabehandeling Lapidus techniek

De gipsimmobilisatie na het uitvoeren van Lapidus techniek bedraagt 8 weken. Van deze 8 weken mag patiënt de eerste 4 weken de voet niet belasten.

Gedurende deze periode maakt u het beste gebruik van twee elleboogkrukken.

Houdt de eerste 2 weken na de operatie de voet zoveel mogelijk hoog (voet hoger dan de knie) in verband met de zwelling.

Het is aan te raden om in bed een kussen onder de voet te leggen.

Het is van belang de tenen en knie te blijven bewegen gedurende deze periode om kans op flebitis te verminderen. U kunt regelmatig de knie buigen en de tenen heen en weer bewegen terwijl u zit of ligt.

U zal na de operatie gevolgd worden tijdens de raadplegingen. Hierbij wordt de gips gewisseld en worden de hechtingen verwijderd.

Mogelijke complicaties na Lapidus techniek

Ondanks alle voorzorgmaatregelen, er bestaat een kleine kans op complicaties zoals bij alle chirurgische ingrepen. De meest voorkomende algemene complicaties zijn wondinfectie, flebitis en nabloeding. Specifieke complicaties bij hallux valgus chirurgie zijn stijfheid van het grote teen gewricht, gekneusde zenuwtakjes, moeizaam botgenezing, dystrofie en recidief van de stand (d.w.z. opnieuw ontstaan van de afwijking).

Noodzakelijke hulpmiddelen na hallux valgus volgens lapidus techniek

Het is raadzaam  voor uw opname de noodzakelijke hulpmiddelen te regelen. Dit kan bij een zorgwinkel bij u in de buurt. Welke hulpmiddelen heeft u nodig?

• Twee elleboogkrukken
  • Een losse stoel om onder de douche te zetten.
  • Een douchezak
  • Een voetenbank, zodat u met het geopereerde been omhoog kunt zitten
  • Een antislipmat in uw badkamer.
  • Eventuele hulp in de huishouding
  • Indien u een trap naar uw slaapkamer heeft en u niet onbelast naar boven kan gaan, het is raadzaam om beneden een bed neer te zetten.

Preoperatieve onderzoeken

Patiënten die in aanmerking komen voor een operatieve behandeling worden gezien op de peroperatieve consultatie. Indien nodig zal men de nodige onderzoeken zoals, bloedafname, elektrocardiogram … met u afspreken en plannen.

Anesthesie bij hallux valgus correctie volgens Lapidus techniek

Voorafgaand aan de operatie zal steeds door de anesthesist in overleg met de chirurg met u besproken worden welke verdovingstechniek voor u een meerwaarde kan geven op vlak van comfort en pijnstilling.

In Onze-Lieve-Vrouwziekenhis wordt gebruikt gemaakt van een plaatselijke verdoving middels popliteaal blokkade:

Dit is een zenuwblokkade net boven de knieholte van zenuwen die de voet verdoven. Door een verdovend product in te spuiten rondom zenuwen, schakelt men tijdelijk de werking van deze zenuwbundel uit waardoor pijnprikkels niet meer naar de hersenen gestuurd worden en geen pijn meer wordt ervaren. Ook de spierkracht van het bezenuwde lichaamsgebied vermindert hierdoor tijdelijk. Deze verdoving zorgt gedurende enkele uren voor een goede pijnstilling bij chirurgie van de voet. Soms is een aanvullende volledige verdoving wenselijk (sedatie of narcose) en dient de popliteaal blokkade vooral voor pijnstilling na de operatie.

U wordt verzocht om met schone, korte nagels (zonder nagellak) naar het ziekenhuis te komen.

Mocht u op de dag van de operatie ziek zijn of koorts (boven de 38 graden) hebben, dan verzoeken we u om zo spoedig mogelijk telefonisch contact met ons op te nemen.

U dient zich aan te melden aan de dienst inschrijvingen, nadien mag u zich naar de short stay afdeling begeven.

Men dient steeds nuchter te zijn, d.w.z. 6 uur voor de operatie de laatste maaltijd ( ook bij een regionale verdoving)

Na de operatie wordt een controle röntgenfoto vervaardigd. De arts of verpleegkundige bespreekt met u wanneer u na de operatie naar huis mag. U krijgt een voorschrift voor pijnstillers en een attest voor arbeidsongeschiktheid. De arbeidsongeschiktheid bedraagt circa 6 weken.