Ingegroeide teennagel (Unguis incarnatus)

Wat is een ingegroeide teennagel?

Een ingegroeide teennagel ontstaat wanneer de nagel in de huid groeit. Dit komt vaak voor bij een grote teen, maar nagels van de kleinere tenen kunnen ook ingroeien. De oorzaak van een ingegroeide nagel is niet altijd duidelijk. Hieronder een aantal oorzaken:

• De nagel groeit makkelijk in wanneer de nagel krom groeit. Het uiteinde van de nagel drukt dan gemakkelijk in de huid.
  • Slecht passende schoenen zorgen voor het ingroeien van nagels. De schoen drukt dan tegen de huid waardoor de nagel in de teen gedrukt wordt.
  • Soms kan een blessure de oorzaak zijn van het ingroeien van de nagel.
  • Wanneer de nagel afgebroken is en daardoor een afwijkende vorm heeft gekregen.
  • Het te kort of te rond knippen van de nagel kan leiden tot een ingegroeide nagel.

Wat zijn de klachten?

De binnen- of de buitenrand van de nagel is dan in de huid gegroeid en  dit leidt tot irritatie, pijn of een ontsteking.

Wat is de behandeling van een ingegroeide teennagel?

De behandeling van een persisterende ingegroeide teennagel ondanks conservatieve therapie  is een chirurgische excisie. De ingreep vindt plaats in een operatiekamer. Voor de behandeling krijgt u twee verdovingsprikken aan de basis van de teen. Daarna wordt er een rubber bandje strak om de basis van de teen gerold, zo wordt de bloedtoevoer even gestopt. Hierna wordt er een stukje nagel aan de kant van de ingroei in de lengte ingeknipt tot onder de nagelriem. Het nageldeel wordt verwijderd. Hierna wordt de nagelriem twee keer met een watje, gedoopt in de vloeistof fenol 80%, gedurende een minuut behandeld. Fenol is een stof die het stukje wortel van de nagel laat afsterven. Het verwijderde strookje nagel groeit dan niet terug. Daarna wordt de wond gespoeld met 70% alcohol en het rubber bandje verwijderd. De teen wordt met een drukverband verbonden.

teen

Nabehandeling

• Het advies is om bij thuiskomst direct 2 tabletten paracetamol van 500 mg. in te nemen. U mag per 24 uur maximaal 3 x 2 tabletten 500 mg. paracetamol gebruiken.
  • Houd de rest van de dag uw voet hoog.
  • U mag de drukverband na 48 uur verwijderen. Dit kan eventueel onder de douche.
  • Verschoon daarna het verband een keer per dag.
  • Zit het verband vastgeplakt aan de wond? Week het dan eerst los in lauwwarm water.
  • Bij iedere wisseling van het verband gebruikt u gedurende eerste twee weken een lauwwarm water badje
  • Na het badje verbindt u de wond

Complicaties

Zelden ontstaat er een nabloeding of een infectie. Tekenen van een infectie zijn: roodheid, warmte, zwelling, meer pijn, koorts met rillingen. De kans op een recidief van het probleem bij een chirurgische excisie bedraagt 2%. Neem bij een nabloeding of een teken van een infectie contact op met uw behandelend arts.

T. 053 72 41 11 orthopedie@olvz-aalst.be