PRP-behandeling (Platelet Rich Plasma)

Introductie

Tijdens herstel van beschadigd of ontstoken weefsel vindt er in het lichaam goed gereguleerde natuurlijke processen plaats. De groeifactoren zijn speciale eiwitten die betrokken zijn bij deze complexe genezingsproces. Groeifactoren zijn afkomstig van kleine bloedonderdeeltjes, de bloedplaatjes. Op de plaats van het letsel leveren ze groeifactoren af, die de heropbouw van het beschadigde weefsel in gang zetten en pijnlijke ontstekingsreacties afremmen.

Een PRP-behandeling berust op dit principe en ondersteunt het natuurlijke herstelvermogen van het lichaam door een hoge concentratie van deze groeifactoren aan te bieden ter plaatse van beschadigd weefsel. De PRP-behandeling kan m.n. toegepast worden voor de behandeling van peesletsel of peesontsteking.

Wanner heeft u baat bij een PRP-behandeling?

Een PRP-behandeling kan worden overwogen bij specifieke peesletsel dat onvoldoende hebben gereageerd op de klassieke maatregelen zoals gebruik van ontstekingsremmers, kinesitherapie enzovoort.

Hoewel dat PRP-behandeling gebruikt wordt bij diverse peesontstekingen in het lichaam, echter zijn er een aantal beperkte indicaties binnen voet en enkelproblemen waarvoor wetenschappelijk bewijs bestaat voor zijn positieve effect.

De laatste jaren is er meer wetenschappelijke evidentie dat een PRP-behandeling soelaas kan bieden bij de hardnekkige hielspoor of fasciitis plantaris, die niet voldoende reageren op de klassieke behandelingen zoals rust, kinesitherapie, stretchen, nachtspalken en steunzolen.

Verschillende studies tonen aan dat PRP-behandeling even effectief en veilig is als Cortisonen voor pijnvermindering 3 en 6 maanden na de injectie. Bovendien neem het effect van PRP niet af in verloop van de tijd in tegenstelling van een Cortisonen injectie. Het effect van PRP komt soms langzaam op gang maar wat een duurzame verbetering geeft voor de pijnklachten en functie van de voet

Hoe verloopt de PRP-behandeling?

De behandeling vindt plaats ambulant op de raadpleging orthopedie Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis in Aalst. Het is belangrijk dat twee weken voor de behandeling geen ontstekingsremmers meer worden ingenomen (zoals. Ibuprofen, Diclofenac ,Voltaren, Apranax, Mobic, Celebrex,…)

Er wordt eerste een kleine hoeveelheid bloed van de patiënt afgenomen, meestal uit de arm.

Bloedafname tijdens PRP-behandeling

Na centrifugeren worden de bloedplaatjes gescheiden van de andere bloedproducten.

Centrifuge van het bloed tijdens PRP-behandeling

Het resultaat is een gel met een hoge concentratie aan groeifactoren.

Scheidingsprocedure tijdens PRP-behandeling

Deze gel wordt onder lokale verdoving in de hiel ingespoten.

PRP injectie in de hiel bij patient met hardnekkige hielspoor of fasciitis plantaris

Na de behandeling kan eventuele pijn met paracetamol bestreden worden. Pijnstillers als ontstekingsremmers (Ibuprofen, Diclofenac ,Voltaren, Apranax, Mobic, Celebrex,…) worden afgeraden, aangezien deze de positieve effecten van de PRP-behandeling kunnen beïnvloeden.

Na de inspuiting wordt een drukverband aangelegd, dat pas na 24 uur mag worden verwijderd. Belasting van de voet en de hiel moet in de eerste dagen na de behandeling zoveel mogelijk vermeden worden. Het is aan te raden tijdens deze periode met krukken te stappen. Ter ondersteuning van de revalidatie kunnen na enkele dagen simpele stretch-oefeningen gedaan worden

Mogelijke bijwerkingen van PRP-behandeling

Een PRP-behandeling is een veilige procedure. Theoretisch kan een aantal tijdelijke verwikkelingen optreden zoals een bloeduitstorting, passagiere zenuwpijn of infectie.

Kosten van PRP-behandeling

De PRP-behandeling kost 150 euro en dit bedrag is volledig ten laste van de patiënt. Meestal is er geen tegemoetkoming vanuit de ziekteverzekering.