Voorkomen van amputatie bij diabetes patienten door zenuwbehandeling

Voorkomen van amputatie en wonden bij diabetes patienten door behandeling van zenuw

By: | Tags: | Comments: 0 | augustus 15th, 2017

Diabetes kan de zenuwbanen van de benen aantasten. Hierdoor worden de voeten erg kwetsbaar. Kleine wondjes kunnen dan, in het begin vaak ongemerkt, grote problemen veroorzaken. Diabetes is de frequentste oorzaak van een amputatie. Voetwonden ontstaan meestal door druk op de huid door een knellende schoen of door een uitstekende beenderstructuur of door afwijking van de stand van de voet. Deze wonden ontstaan vooral bij personen met zenuwaantasting. Daardoor kunnen zenuwen opzwellen en op sommige plekken in de knel komen.

De Amerikaanse chirurg prof. dr. Dellon [1] van het Johns Hopkins ziekenhuis in Baltimore en zijn collega’s verrichten een multicenter studie waarbij 628 patiënten met diabetes neuropathie operatief warden behandeld. Tijdens de operatie werd meer ruimte gecreëerd voor een aantal zenuwen van het onderbeen, o.a. tibialis zenuw, een zenuw die net onder de binnen knobbel van de enkel loopt.

Met deze studie toonde zij aan dat de kans op een nieuwe ulcus of amputatie na deze ingreep aanzienlijk af zal nemen. Bovendien resulteerde dit in een evidente afname van de ziekenhuisopname voor voetinfecties bij deze groep patiënten.

Deze ontwikkeling zal een grote stap zijn in de behandeling van neuropathie bij diabetes patiënten. Patiënten kunnen door deze ingreep een gedeelte van het gevoel en de kracht in hun voeten terug krijgen. Bovendien kan dit ook leiden tot het verdwijnen van chronische pijnklachten zoals doofheid, tintelingen en krampen in de voeten.

[1] J Reconstr Microsurg. 2012 May;28(4):241-6. doi: 10.1055/s-0032-1306372.
Prevention of ulceration, amputation, and reduction of hospitalization: outcomes of a prospective multicenter trial of tibial neurolysis in patients with diabetic neuropathy.

Laat een reactie achter